Bratislava má svoje problémy, ktoré je nutné riešiť
Bratislava, ako hlavné mesto prirodzene láka mnohých na život v nej. Niektorí len dočasne, prechodne a niektorí na stálo. Bez ohľadu na to, nároky ľudí na jej správne fungovanie sú oprávnené a je úlohou vedenia mesta, aby ich dokázalo zabezpečiť. Aj preto, že mám záujem priamo vplývať na zvyšovanie efektivity mestskej politiky a tým podporovať rast životnej úrovne tu u nás doma, v blížiacich sa komunálnych voľbách budem kandidovať aj na post poslankyne mestského zastupiteľstva. Ktoré oblasti vnímam ako tie, ktoré nás v našom meste tlačia?
● Osobná aj hromadná doprava
Každý, kto sa potrebuje pohybovať po Bratislave už vie, čo je kolóna na cestách. Nie raz, ale pravidelne opakujúci sa jav na našich cestách. BUS pruhy trochu uvoľnili a zrýchlili dopravu pre MHD, ale s tým súvisiace automatické zúženie ciest na de facto jeden jazdný pruh ešte viac nahustil autá do nekonečných kolón.
A keď sa už konečne dostanete do cieľa, nastáva riešenie problému číslo 2 – parkovanie. Matúš Vallo síce spustil projekt parkovacej politiky v meste, ale zdá sa, že sa jej sám zľakol a jej zavádzanie odkladá až po komunálnych voľbách. Nehovoriac o tom, že jej filozofia robí z nás Bratislavčanov občanov vzájomne rozličných – každého z inej mestskej časti.
MHD je kapitola samostatná a nekonečná. Jej korunou je nekonečná pesnička o ďalších trasách električky do Petržalky, nehovoriac, či by sa tak náhodou nebolo fajn zamyslieť aj o budovaní nových tratí do ďalších mestských častí.
● Bratislavský rozpočet naša spoločná vec
Hospodárenie v našom meste bolo vždy také, povedzme čudné. Veľké úvery, obligácie, neprehľadné transakcie, predaje mestských majetkov… Nič z toho však prirovnať k pojmu transparentné sa nedá. A o efektivite nehovorme už vôbec. Vďaka laxnému prístupu vedeniu mesta, ale aj mestských poslancov, Bratislava roky prichádza o veľa peňazí. Pritom by stačilo prihliadať na mestskú kasu ako na svoju domácu – inak povedané, začať efektívne hospodáriť. Nerozumiem prečo niekto niekedy vymyslel, že napríklad zimnú a letnú údržbu, kosenie, orezy, či výsadbu zelene, ale aj iné činnosti nerobia mestské podniky, ktoré bolo „nutné“ zdecimovať, ale všetko sa presunulo na externá firmy. Som presvedčená, že takto by sa dali ušetriť stotisíce a možno až milióny eur pre mesto.
● Alternatívna doprava
Už som spomínala dopravu motorovými prostriedkami – katastrofa. Ale verte, že podobne to vnímaj aj cyklisti. Práve oni sú tými, čo pomáhajú znižovať nápor na cestách – presadnutím z áut na dvojkolesových kamarátov. Ale skúsili ste si to? V Bratislave je to na väčšine území cesta plná rizík. Netvrdím, že sa nevybudovali cyklotrasy a cyklochodníky. Avšak na vnútorných trasách Bratislavy sa mesto k cyklistom skôr otáča chrbtom, ako by ich podporovalo.
● Zelené mesto nie je len fráza
Nie len denno-denné správy o klimatických zmenách, ale skutočná a reálna potreba zelene v meste vytvára situáciu, kedy zelená politika musí dostávať zelenú. Možno to marketingovo vyzerá dobre, že v niektorých častiach Bratislavy sa vysádzajú stromy, ktoré naokolo zdobia vaky. Tie vaky však treba aj napĺňať vodou – však?. Ale hlavne, výsadba stromov nemôže byť chaotická a len preto, že sa to hodí do konceptu „dobre vyzerajúceho primátora“. Treba sa nahlas spýtať, či to nie je len vykupovanie si svedomia za výruby stromov (už ozajstných, niekoľko desaťročných, stromov) a ich nahrádzanie výstavbou „čohokoľvek“. K tomu tu máme aktuálny fenomén zelených striech, ktorý priam volá po realizácii. Stačí tento trend chcieť zachytiť.
● Sociálny život
Sociálny prípad, choroba, zdravotne znevýhodnený člen rodiny, seniori, matky samoživiteľky… To, že nekričia na protestných akciách na námestiach, ešte neznamená, že ich problémy v meste nie sú. Sú a sú vypuklé a pre tých, ktorých sa to týka sú neúnosné. Pomoc zo strany mesta je pre takého prípady tak žalostná, že skôr by sa hodilo napísať, že žiadna. Absentujú zariadenia pre seniorov, denné stacionáre, opatrovateľská služba a iné špecializované zariadenia, nájomné byty. A pritom, ak sa vedenia mesta roky pýšia sloganom „A little big city“, tak si treba povedať, že vo veľkých mestách, v skutočných metropolách je sociálna a sociálne orientované politika súčasťou služieb občanom.
Bratislava je pekné mesto. Bratislava je veľké mesto, ale ako je veľké, tak veľa problémov má. Nie som typ ženy, ktorá by sa len tak nečinne prizerala na dianie okolo seba. Neviem len tak ticho prijať fakt, že veci a témy o ktorých píšem vyššie sa neriešia a tým zahadzujú šancu na skutočnú kvalitatívnu zmenu pomerov v meste. Pre mňa to potom vychádza tak, že Bratislavčania sú na druhej koľaji. A toto chcem naozaj zmeniť.